Codul Etic
Agentii imobiliari membri ai APAIR adera la Codul Etic al APAIR si NAR (National Association of REALTORS®) si isi asuma respectarea prevederilor Codului Etic fata de clienti si consumatori, fata de public si fata de colegi, in intreaga lor activitate profesionala. Codul Etic al NAR a fost adoptat in 1913 (NAR dateaza din anul 1908 in Statele Unite ale Americii) si a fost unul dintre primele documente privitoare la indatoririle de ordin etic adoptate de catre o entitate din mediul de afaceri.
Prin existenta si implementarea Codului Etic, consumatorii beneficiaza de servicii, REALTORII® colaborand intre ei in beneficiul primordial al clientilor.
Codul Etic si Standardele de Practica ale
Asociatiei Profesionale a Agentilor Imobiliari din România
In vigoare de la 1.01.2020
Ori de câte ori contextul o va impune, obligaÈ›iile din Codul Etic în mod expres prevăzute pentru REALTOR®, se vor aplica È™i AgenÈ›iilor Imobiliare la care REALTORUL® este Afiliat.
În toate cazurile în care Codul Etic stabileÈ™te obligaÈ›ii care le depășesc pe cele stabilite prin lege, iar Codul Etic È™i legea se contrazic, prevederile legale vor prevala.
​
Preambul
​
Totul începe de la teren. SupravieÈ›uirea È™i dezvoltarea instituÈ›iilor libere È™i ale civilizaÈ›iei noastre depind de utilizarea înÈ›eleaptă a terenului È™i de răspândirea largă a proprietății asupra terenului.
REALTORII® trebuie să cunoască faptul că interesele unei naÈ›iuni È™i ale cetățenilor săi cer realizarea celei mai bune È™i mai eficiente utilizări a terenului È™i celei mai largi răspândiri a dreptului de proprietate asupra terenurilor.
Aceste interese impun construirea de locuinÈ›e adecvate, de oraÈ™e funcÈ›ionale, dezvoltarea unei industrii È™i agriculturi productive È™i protejarea sănătății mediului înconjurător.
Astfel de interese impun REALTORILOR® obligaÈ›ii etice dincolo de cele de natură pur comercială. Ele obligă la responsabilizarea socială È™i la o datorie patriotică, căreia REALTORII® trebuie să se dedice È™i pentru a cărei realizare ei trebuie să se pregătească cu sârguință. De aceea, REALTORII® sunt determinaÈ›i să păstreze È™i să îmbunătățească standardele profesiei lor È™i împreună au o responsabilitate comună pentru integritatea È™i onoarea meseriei lor.
Ca o recunoaÈ™tere È™i apreciere a obligaÈ›iilor pe care le au față de clienÈ›i È™i consumatori, față de public, precum È™i unii față de ceilalÈ›i, REALTORII® se vor strădui permanent să se informeze asupra aspectelor care influenÈ›ează piaÈ›a imobiliară È™i, în calitate de profesioniÈ™ti bine informaÈ›i, vor împărtăși cu ceilalÈ›i fructul experienÈ›ei È™i studiului lor. Prin aplicarea prezentului Cod Etic È™i prin cooperarea cu autoritățile competente, ei vor identifica È™i lua măsuri pentru eliminarea practicilor care pot dăuna publicului sau care ar putea discredita sau dezonora profesia imobiliară.
REALTORII® care au cunoÈ™tință despre comportamente care ar putea reprezenta încălcări ale Codului Etic, implicând utilizarea incorectă a fondurilor sau proprietăților clienÈ›ilor È™i consumatorilor, discriminări, sau acte de fraudă cauzatoare de prejudicii economice, le vor aduce în atenÈ›ia Consiliului Director al APAIR.
ÎnÈ›elegând că pentru a acÈ›iona cu adevărat în interesul utilizatorilor serviciilor imobiliare este necesară colaborarea cu alÈ›i profesioniÈ™ti în domeniul imobiliar, REALTORII® solicită de la clienÈ›ii lor un drept de reprezentare exclusivă, nu încearcă să obÈ›ină avantaje
necuvenite pe seama concurenÈ›ilor È™i evită să facă comentarii nesolicitate despre alÈ›i practicanÈ›i din domeniul imobiliar. În cazurile în care le este cerută opinia sau în cazul în care consideră că este necesar un comentariu, REALTORII® îÈ™i exprimă opinia într-o manieră obiectivă, profesională, neinfluenÈ›ată de vreo motivaÈ›ie personală, avantaj sau potenÈ›ial câÈ™tig.
Termenul REALTOR® denotă competență, onestitate È™i înaltă integritate profesională, ca urmare a aderării la un ideal de conduită morală în relaÈ›iile de afaceri. Nicio perspectivă de profit È™i niciun fel de instrucÈ›iune din partea unui client nu vor putea vreodată să justifice îndepărtarea de la acest ideal.
Pentru a interpreta această obligaÈ›ie, REALTORII® nu vor avea o călăuză mai sigură decât aceea care a fost transmisă de secole È™i care este personificată de Regula de Aur: “Fă pentru ceilalÈ›i ceea ce tu ai vrea ca ceilalÈ›i să facă pentru tine”.
Prin adoptarea propriilor standarde profesionale, REALTORII® se angajează să acÈ›ioneze în spiritul acestora în toate activitățile lor întreprinse în nume propriu, prin afiliaÈ›i sau terÈ›i sau prin mijloace tehnologice È™i să îÈ™i desfășoare afacerile în conformitate cu principiile prevăzute în continuare.
​
ÎNDATORIRI FAȚĂ DE CLIENÈšI ȘI CONSUMATORI
Articolul 1
​
Atunci când reprezintă un Cumpărător, Vanzător, Locator, Locatar sau alt tip de client, în calitate de agenÈ›i, REALTORII® îÈ™i iau angajamentul să protejeze È™i să promoveze interesele clientului lor.
Această obligaÈ›ie față de client este prioritară, dar ea nu îi eliberează pe REALTORI® de obligaÈ›ia de a trata toate părÈ›ile cu onestitate. Atunci când deservesc un Cumpărător, Vânzător, Locator, Locatar sau alt tip de client, fără a avea o relaÈ›ie de reprezentare exclusivă a acestuia, REALTORII® sunt în continuare obligaÈ›i să trateze toate părÈ›ile cu onestitate.
• Standard de Practică 1-1
REALTORII® se supun îndatoririlor prevăzute de Codul Etic È™i atunci când acÈ›ionează în calitate de parte într-o tranzacÈ›ie imobiliară.
​
• Standard de Practică 1-2
ObligaÈ›iile impuse de Codul Etic acoperă toate activitățile È™i tranzacÈ›iile imobiliare, indiferent dacă sunt realizate în persoană, electronic sau prin orice alte mijloace.
ObligaÈ›iile pe care Codul Etic le impune sunt aplicabile È™i REALTORILOR® care acÈ›ionează ca AgenÈ›i Imobiliari în orice formă contractuală legal recunoscută, exceptând
situaÈ›iile în care Codul Etic È™i legea se contrazic, caz în care prevederile legale vor prevala.
AÈ™a cum sunt utilizaÈ›i în acest Cod Etic:
​
-termenul “client” înseamnă persoana/ persoanele sau entitatea/ entitățile cu care REALTORUL® sau AgenÈ›ia Imobiliară la care REALTORUL® este afiliat are o relaÈ›ie de reprezentare exclusivă a acestuia/ acestora sau orice altă formă contractuală legal recunoscută;
-termenul “consumator” înseamnă o parte a unei tranzacÈ›ii imobiliare ce primeÈ™te informaÈ›ii, servicii, sau beneficii, dar nu are vreo relaÈ›ie contractuală cu REALTORUL® sau cu AgenÈ›ia Imobiliară la care REALTORUL® este afiliat;
-termenul “potential client” înseamnă un Cumpărător, Vânzător, Locator, Locatar care nu are o relaÈ›ie de reprezentare exclusivă cu un REALTOR® sau cu AgenÈ›ia Imobiliară la care REALTORUL® este afiliat;
-termenul “agent” înseamnă persoana fizică ce acÈ›ionează în numele unei agenÈ›ii imobiliare prin orice formă contractuală legal recunoscută, care oferă consultanță clienÈ›ilor È™i consumatorilor privind vânzarea, cumpărarea sau închirierea bunurilor imobiliare.
-termenul “AgenÈ›ie Imobiliară reprezentantă a Cumpărătorului/ Locatarului/ Vânzătorului/ Locatorului” înseamnă entitatea juridică legal recunoscută care acÈ›ionează în numele ÅŸi în interesul clientului său.
-termenul “REALTOR®” înseamnă o persoană fizică ce acÈ›ionează în domeniul imobiliar È™i este membru al NATIONAL ASSOCIATION OF REALTORS® È™i membru al APAIR È™i care s-a angajat să respecte Codul Etic al NAR È™i APAIR.
• Standard de Practică 1-3
În vederea obÈ›inerii unui contract de reprezentare exclusivă a Vânzătorului/ Locatorului, REALTORILOR® le este categoric interzis să inducă în eroare în mod deliberat proprietarul cu privire la valoarea de piață a proprietății imobiliare.
​
• Standard de Practică 1-4
În vederea obÈ›inerii unui contract de reprezentare exclusivă a Cumpărătorului/Locatarului, REALTORILOR® le este categoric interzis să dezinformze Cumpărătorul/ Locatarul cu privire la economisirile sau la orice alte beneficii care ar putea fi realizate prin utilizarea serviciilor REALTORULUI®.
​
• Standard de Practică 1-5
REALTORII® pot reprezenta atât Vânzătorul/ Locatorul, cât È™i Cumpărătorul/ Locatarul în aceeaÈ™i tranzacÈ›ie imobiliară, doar după dezvăluirea completă a acestui fapt È™i doar cu acordul scris al ambelor părÈ›i.
​
• Standard de Practică 1-6
REALTORII® vor transmite ofertele de cumpărare È™i contra-ofertele în mod obiectiv È™i cât mai rapid posibil.
​
• Standard de Practică 1-7
În calitate de AgenÈ›ie Imobiliară reprezentantă a Vânzătorului/ Locatorului, REALTORII® vor continua să transmită Vânzătorului/ Locatorului, toate ofertele de
cumpărare È™i contra-ofertele până la autentificarea contractului de vânzare/ încheierea contractului de închiriere, dacă proprietarul nu a renunÈ›at în scris la această obligaÈ›ie a REALTORULUI®. În baza solicitării transmise în scris de AgenÈ›ia Imobiliară colaboratoare care a trimis oferta scrisă către AgenÈ›ia imobiliară reprezentantă a Vânzătorului/ Locatorului, aceasta din urmă va furniza, de îndată ce este practic posibil, o declaraÈ›ie scrisă AgenÈ›iei Imobiliare Colaboratoare, prin care va informa fie că a transmis oferta Vânzătorului/ Locatorului, fie că Vanzătorul/ Locatorul a renunÈ›at la obligaÈ›ia REALTORULUI® de a îi transmite oferta primită după acceptarea unei alte oferte de cumpărare/ închiriere. REALTORII® nu vor fi obligaÈ›i să continue promovarea proprietății după ce o ofertă de cumpărare/ închiriere a fost acceptată de către Vânzător/ Locator. După acceptarea unei oferte de cumpărare/ închiriere, REALTORII® le vor recomanda Vânzătorilor/ Locatorilor să solicite o opinie juridică autorizată înainte de a accepta o ofertă de cumpărare/ închiriere primită ulterior de la altă persoană, cu excepÈ›ia situaÈ›iei în care acceptarea ofertei ulterioare este condiÈ›ionată de încetarea antecontractului de vânzare/ contractului de închiriere existent.
​
• Standard de Practică 1-8
În calitate de AgenÈ›ie Imobiliară reprezentantă a Cumpărătorului/ Locatarului, REALTORII® vor continua să transmită Cumpărătorului/ Locatarului toate ofertele de cumpărare/ închiriere È™i contra-ofertele până la autentificarea contractului de vânzare/ încheierea contractului de închiriere, dar REALTORII® nu vor fi obligaÈ›i să continue să le prezinte acestora proprietăți după ce o ofertă de cumpărare/ închiriere a fost acceptată de către un Vânzător/ Locator. După acceptarea unei oferte de cumpărare/ închiriere, REALTORII® le vor recomanda Cumpărătorilor/ Locatarilor să solicite o opinie juridică autorizată cu privire la încetarea antecontractului de vânzare/ contractului de închiriere existent.
​
• Standard de Practică 1-9
ObligaÈ›ia REALTORILOR® de a proteja informaÈ›iile confidenÈ›iale furnizate de clienÈ›ii lor pe parcursul relaÈ›iei de reprezentare sau a oricărei alte forme contractuale legal recunoscută, se menÈ›ine È™i după încetarea relaÈ›iei contractuale. În timpul sau după încetarea relaÈ›iei profesionale cu clienÈ›ii lor, cu bună È™tiință, REALTORII® nu vor:
1) dezvălui informațiile confidențiale ale clienților; sau
2) folosi informaÈ›iile confidenÈ›iale ale clienÈ›ilor în dezavantajul acestora; sau
​
3) folosi informaÈ›iile confidenÈ›iale ale clienÈ›ilor pentru avantajul REALTORULUI® sau al unei terÈ›e părÈ›i, exceptând situaÈ›iile în care:
​
a) clientului i s-a dezvăluit complet acest fapt și acesta și-a dat acordul scris; sau
b) REALTORILOR® li se solicită printr-o hotărâre judecătorească dezvăluirea informaÈ›iilor confidenÈ›iale; sau
c) clientul intenÈ›ionează să comită un delict, iar informaÈ›iile sunt necesare pentru a împiedica această faptă;
sau